Rust en ruimte in je dagelijkse leven: drie pijlers

The word Everything on a To-Do list on a dry erase board to remind you of your tasks, priorities, goals and objectives

Te veel activiteiten en verplichtingen geven je het gevoel geleefd te worden. Je volle agenda overweldigt je. Je komt niet meer toe aan wat je echt belangrijk vind. En je voelt je gestrest en onder druk gezet.

Tijd en energie zijn belangrijke knelpunten voor veel vrouwen.

Te weinig tijd hebben, het te druk hebben, je geleefd voelen. Moe zijn, geen zin meer hebben, je afvragen waar je het allemaal voor doet.

Ik ben daar jarenlang tegen aan gelopen. En wat mij misschien nog wel het meeste dwars zat was het gevoel dat het aan mij lag. Dat ik ‘niet genoeg energie’ had, dat andere vrouwen dit fluitend deden en dat ik maar meer mijn best moest doen.

Gelukkig kwam ik erachter dat het ook anders kan.

Dat ik ’s morgens met plezier kan opstaan en ’s avonds voldaan naar bed kan gaan. Terwijl ik de dingen in mijn tempo doe én veel meer bereik.

Drie pijlers helpen mij om grip te houden op zowel mijn tijd als mijn energie. Zodat ik veel meer rust en ruimte ervaar in mijn dagelijkse leven.

Ben jij een vrouw die het heerlijk vindt om het druk te hebben. Die opbloeit bij een volle agenda en die geen enkel probleem heeft om daar haar rust bij te bewaren? Ook dan kunnen onderstaande pijlers je helpen om al jouw energie te richten op datgene wat jij echt belangrijk vind.

De drie pijlers zijn tempo, prioriteiten en grenzen.

Tempo

Iedereen heeft een levenstempo waarbij je je het lekkerst voelt. Voor de een zal dat sneller zijn, voor de ander langzamer. Pas wanneer je krampachtig probeert om in een ander tempo te leven dan dat bij jou past gaat dat fout.

In onze maatschappij ligt de nadruk op snel, snel, snel. Als je je daar niet lekker bij voelt, dan raak je gestrest en kan het gebeuren dat je niet meer in staat bent om iets te doen, dat je je geleefd voelt. Door de onrust raak je geïrriteerd, word je vergeetachtig, verlies je je concentratie en kun je niet meer denken.

Voor mij betekent dit bijvoorbeeld dat ik elke dag wat rustmomenten inbouw. En dat ik na een paar drukke dagen bewust een dag ‘vrij’ plan. Wanneer ik mezelf deze rust gun, ben ik veel effectiever op de momenten dat ik wel bezig ben.

Wanneer je je eigen tempo gaat volgen, dan zal je merken dat je veel meer gedaan krijgt zonder uitgeput te raken. En er veel meer van kan genieten!

Prioriteiten

En dan komen we bij de tweede pijler, het stellen van prioriteiten.

Wat wil je bereiken? Waar wil jij je tijd en energie aan besteden? Als je prioriteiten hebt gesteld kun je je doelen bereiken. Of dat nu gaat om kleine dagelijkse dingen of het verwezenlijken van levensdromen.

Wanneer je je bezighoudt met datgene wat echt belangrijk is voor jou zal je merken dat je ’s morgens met plezier opstaat en voldaan naar bed gaat. Dat je je leven als zinvol ervaart.

Wat dat is, is ontzettend persoonlijk. Ik heb gemerkt dat sinds ik prioriteit geef aan datgene wat ik belangrijk vind ik veel beter in mijn vel zit én daarmee ook veel meer van betekenis ben voor de mensen om mij heen. En laat dat nu iets zijn wat ik als zinvol ervaar.

Grenzen

De laatste pijler is het erkennen en bewaken van jouw persoonlijke grenzen. Elke dag zullen er verzoeken op je af komen. Vragen om iets te doen, ergens naar toe te gaan, nog een klus af te maken, op school te helpen etc.

Wanneer jij inzicht hebt in jouw levenstempo en prioriteiten wordt het ook makkelijker om je grenzen aan te gaan geven. Om bewust kiezen wanneer je iets wel doet of niet. Omdat het past binnen jouw leven.

Het lastige hierbij is vaak het ‘nee zeggen’. Iemand teleur stellen is vaak het laatste wat we willen. Wat hierbij kan helpen is om een tegenvoorstel te doen. Ik kan dit niet doen, maar ik kan wel dat doen. Of vragen om bedenktijd. Zodat je voor jezelf rustig de voors en tegens kan afwegen. En weet je, de mensen die er voor mij toe doen blijken dit ook zonder problemen te accepteren.

Dit artikel is de eerste in een serie over ‘Rust en ruimte in je dagelijkse leven’. Hier vind je deel 2, deel 3 en deel 4.

 

Deel op