Veel interesses, snel afgeleid en toch focus? Dat kan!

NB Tall Ship Wake

Introverten zouden zich goed kunnen concentreren, niet snel afgeleid zijn. In mijn hoofd is het echter druk. Af en toe heel erg druk.

Tientallen ideeën die over elkaar buitelen. Sommigen de moeite waard om verder uit te werken. En weer anderen waaien meteen weer weg. Maar wel pas nadat ze me afgeleid hebben.

Ik duik graag in een onderwerp.

Als iets mijn aandacht getrokken heeft, wil ik er meer van weten. En voordat ik het weet ben ik alweer tig gedachten verder en compleet afgedwaald van waar ik mee begonnen was.

Als ik eenmaal iets (voor mij) voldoende heb uitgekauwd dan laat ik me makkelijk afleiden door een nieuw idee, een nieuw onderwerp.

Ben ik daarin een introverte uitzondering? Ik denk het niet.

Met name de rationele en sensitieve introverten hebben een brede belangstelling, willen weten hoe dingen en mensen in elkaar zitten en hebben de behoefte om zaken van alle kanten te bekijken.

Ronddwalen, browsen, scannen. Hier wat lezen, daar wat uitproberen, ervaren. Allemaal voedsel voor de innerlijke wereld van de introvert. 

Als ondernemer is focus echter wel van belang.

Niet alleen de ‘van dag tot dag’ focus, het concentreren op de dagelijkse werkzaamheden en activiteiten. Het gaat ook, en misschien juist wel, om die grote focus. Om die grote vraag: Wat wil jij bereiken? Waar wil je naartoe?

Als je geen doel voor ogen hebt, geen idee van de richting die je op wil gaan dan blijf je ronddwalen.

Dan wordt het lastig om iets op te bouwen. Iets goed onder de knie krijgen kost tijd en aandacht. Juist voor mensen met veel interesses voelt het idee van één doelgroep kiezen, één nauwkeurig afgebakend product aanbieden heel beperkend.

Hoe kun je daar nu mee omgaan?

Een eye-opener voor mij was wat dat betreft dit blog. Dit gaat over jouw rode draad.

Ook wanneer je veel verschillende dingen doet, leuk vindt en daar energie van krijgt is er vaak wel een rode draad te ontdekken.

Een overkoepelend thema, een paraplu waar (vrijwel) al jouw interesses en activteiten onder te vangen zijn. En daarmee ontstaat ook weer een focus. Een herkenbare signatuur en uitstraling. Eén die past bij jou en jouw doelgroep. Overdragen van kennis, jagen op de essentie, alles over kleur, moeilijke materie toegankelijk maken, schoonheid zichtbaar maken…

Door jouw rode draad te vinden kun je een richting bepalen. Een kapstok van waaruit je jouw onderneming vorm kan geven. Om dat ook te gaan realiseren, en je niet teveel af te leiden, is het belangrijk om te bepalen wat op dit moment jouw belangrijkste projecten zijn.

Waar wil je de komende weken echt stappen in zetten? En beperk je daarin hé. Maximaal 3. Plan dan wanneer je aan deze projecten gaat werken.

Eerste stap daarbij is bepalen hoelang jij geconcentreerd aan de gang kan gaan. Een uur? Half uur? 5 minuten? Die tijd plan je. En in die tijd laat je je niet afleiden.

Popt er een idee op, kom je een interessant artikel tegen, schrijf het op én leg het weg. Niet even lezen, niet even verder zoeken. Stop daarmee en ga verder met jouw focusproject.

Als je daarmee klaar bent, jouw focustijd op is, dán is het tijd om te scannen.

Pak je notitieblokje erbij, zet desnoods een alarm (want tijdens het scannen vliegt de tijd :-)) en ga heerlijk browsen, lezen, ervaren. Doordat je eerst gefocused gewerkt hebt aan jouw doelen weet je dat je al een stap gezet hebt. En door jezelf daarna de ruimte te geven om te freewheelen bevredig je die kennis & ervaringshonger. Voed je jouw innerlijke wereld. En doe je gelijk ideeën op voor een volgend project 🙂

Is focus het toverwoord?

Soms wel. Soms ook niet.

Soms is het tijd om te kunnen meanderen, om mee te kunnen gaan met de flow.

Creativiteit en inspiratie. En dat is niet altijd te vangen in focus.

Wil je echter een doel bereiken? Dan is dat doel voor ogen houden bij datgene wat je doet wel belangrijk.

Hoeveel leuke dingen je ook doet, zonder focus wordt het lastig om uit te komen waar je uit wilt komen. En waar de ene persoon gedijt bij een sterke focus, structuur en SMART doelen, gedijt de ander veel meer in een losse omgeving met alleen een stip op de kaart.

De reis is de bestemming. Te veel focus op het eindpunt laat je de reis niet beleven. Dan mis je de mooie momenten, uitzichten en detours waar het leven zich afspeelt. Geen enkel idee waar je naar toe wil? Dan blijf je dwalen, en loop je het risico nooit aan te komen waar je wil zijn.

De combinatie van een eindpunt voor ogen houden en ondertussen te genieten van de reis, dat is wat mij betreft de ultieme focus.

Heb jij ook de behoefte om je te verdiepen in meerdere onderwerpen? Om je met (soms) heel verschillende activiteiten bezig te houden? Kijk dan eens op www.puttylike.com. Je bent niet de enige 🙂

Deze blog is onderdeel van de #kommaarop uitdaging van deze maand over het toverwoord Focus.

© 2014 Judith van Barlingen  

Deel op
 
Meer lezen? Meld je aan en ontvang nieuwe artikelen, tips en informatie direct in je in-box!

Geen spam. Geen verplichtingen. En uiteraard geef ik geen gegevens door aan derden. Door je aan te melden geef je toestemming jouw gegevens te verwerken zoals beschreven in het privacy statement.